Ptasie powroty

  1. ,,Następstwa dnia i nocy” – zabawa matematyczna.

„Słońce rano wstaje, rozpoczyna się dzień. Słońce wędruje po niebie, kiedy znajdzie się w najwyższym punkcie, nastaje południe. Wieczorem słońce powoli zachodzi, kończy się dzień. Robi się ciemno i rozpoczyna się noc. Na niebie pojawiają się gwiazdy i księżyc. Noc przemija, bo przychodzi dzień i wschodzi słońce. Słońce wędruje po niebie…”  Opowieść należy powtórzyć kilka razy. 

Przemienność i stałe następstwo dnia i nocy.  Dzieci stoją w kole. Rodzic skupia na sobie uwagę dzieci i wyjaśnia:  - Ty będziesz dniem (gestem wskazuje pierwsze dziecko i wręcza mu żółtą szarfę)…  - A Ty będziesz nocą (wskazuje następne dziecko lub rodzica i wręcza mu niebieską szarfę)…  - Patrzcie uważnie (szerokim gestem pokazuje przemienność dzień – noc)…  - Teraz dzieci mówią po kolei. Najpierw wskazują na siebie, a później na sąsiada: Jestem dzień, po mnie jest noc. Jestem noc, po mnie jest dzień… 

(zdolność poruszania się w przestrzeni, umiejętność odczytywania map, lateralizacja, liczenie).

  1. „Ptasie sprawki”- słuchanie opowiadania.

    Nim przeczytamy opowiadanie zapytajmy dzieci: Jaką mamy teraz porę roku? Po czym można poznać, że to już wiosna? Co słychać dookoła?

Słońce świeciło coraz cieplej, na drzewach pojawiały się zielone pąki i trawka się zazieleniła. Wokoło pachniało wiosennym powietrzem. Na płocie siadły dwa wróble, aby po długiej zimie wygrzewać się w promieniach wiosennego słońca. Nagle usłyszały jakieś odgłosy, szum skrzydeł i zobaczyły, że na gałązkę usiadły dwa ptaki,  a jeden usiadł na dachu domu. Wróble poznały wśród nich bociana, szpaka, jaskółkę i ucieszyły się bardzo, że już wróciły z ciepłych krajów. Lecz jaskółka, szpak i bocian zamiast też się cieszyć, zaczęły robić wróblom wyrzuty za to, że kiedy ich tu nie było nie dopilnowały gospodarstwa i że wszędzie jest wielki nieporządek. A wróble na to:
- No w czym tu nasza wina?
- W czym, w czym, w czym?
 Jaskółka na to – pit, pit, pit! – Jak odlatywałyśmy jesienią pełno było zboża w stogach, na polach, a gdzie jest teraz? Pit, pit, pit! – pyta jaskółka.
- Tit, tit, tit! – drzewa były całe w kolorowych listkach, a teraz są puste. Swoim tit, tit, tit muszę budzić listek za listkiem – rzekł szpak.
 Kle, kle, kle! – wszędzie pusto nic nie ma do jedzenia, musimy głodować kle, kle, kle! – powiedział bociek. A potem wszystkie dodały rozgniewane:
- Ach te wróble to ziółka, widać, że niczego nie pilnowały. Przez zimę wszystko zjadły i zmarnowały? Wróble na to chórem:
- W czym tu nasza wina? W czym, w czym, w czym?. Same byście spróbowały zostać u nas na zimę, kiedy mróz i śnieg, gdy nie ma nic do jedzenia! Ptaki zaczęły się kłócić i nic nie wiadomo jak długo by to trwało, gdyby nie Ania, która wracała właśnie ze szkoły i usłyszała sprzeczki ptaków.
- Wróble tu niczemu nie są winne – powiedziała.
- Pit, pit, pit! – A gdzie jest zboże? – spytała jaskółka.
- Zboże rolnicy zwieźli do swoich zagród.
- Kle, kle, kle, a co się stało z pięknymi kolorowymi liśćmi?
- Liście spadły z drzew, gdy tylko zima do nas przyszła. Więc już dłużej się nie kłóćcie i zawrzyjcie zgodę, a ja i moi koledzy nakarmimy was i pomożemy zbudować gniazda. Szpakowi dzieci zrobiły budkę z drewna i przybiły do drzewa. Bocianowi uzbierały gałązek i siana, a on uwił gniazdo na dachu. Jaskółce przyniosły mokrego piasku, z którego ulepiła sobie gniazdko pod dachem. Od tego czasu ptaki się już nie kłóciły, zapanowała zgoda, a dookoła rozlegał się wesoły śpiew szczęśliwych ptaków. W zbudowanych gniazdkach samiczki wysiadywały jaja.

Rozmowa na temat opowiadania:

- Jakie ptaki przyleciały do nas z ciepłych krajów? Co powiedziały ptaki?  Kto pomógł skłóconym ptakom? Czy dzieci dobrze postąpiły?

    Zachęcam do obejrzenia krótkiego filmiku  https://www.youtube.com/watch?v=Qd00GiPqETo

Spacer w okolicy domu - obserwowanie zjawisk zachodzących w przyrodzie wraz ze zmiana pory roku – słuchanie ptaków.

  1. „Ptaki - wiosny oznaki” – lepienie z plasteliny

Pomoce: podkładki, gałązki, patyczki, plastelina, pestki ze słonecznika, kolorowe pióra ( kolorowe karteczki)

Demonstracja wykonania pracy przez rodzica: Rodzic  lepi z plasteliny dowolnego ptaka (brzuszek i głowę). Z piór wykonuje skrzydła, z pestki ze słonecznika dziób a z patyków nogi. Gotową pracę umieszcza na podkładce.



Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.
większy obrazek nr 1 większy obrazek nr 2 większy obrazek nr 3 większy obrazek nr 4